• Scratch
          • Scratch

          • 05.09.2023 17:22
          • Scratch jest prostym w użyciu językiem programowania, który pozwala tworzyć wirtualne historie, gry i animacje. Programy te można tworzyć bezpłatnie poprzez stronę internetową Scratcha lub poprzez pobranie i zainstalowanie programu na swoim komputerze.
          • WPROWADZENIE

            strona - Scratch

            program Scratch

            program mBlock (alternatywa dla programu Scratch)

            TEST

             

            PIERWSZY PROJEKT

            1. Wchodzimy do zakładki Tło i dodajemy dwa razy np. Colourful graphic1.
              • Kasujemy stare tło;
              • Zmieniamy nazwę nowych teł na: ekran menu, ekran gry

                 

            2. Dodajemy pole tekstowe (ikona z literą T) na tle o nazwiej ekran menu i wprowadzamy nazwę TABLICZKA MNOŻENIA.
              • Zmieniamy czcionkę na Curly.
              • Rozciągamy pole tekstowe i przenosimy je na środek.

                 

            3. Tworzymy trzy zmienne o nazwach: Liczba1, Liczba2, Punkty.
              • Ukrywamy zmienne: Liczba1, Liczba2
              • UWAGA! Pamiętaj, że zmienna to wyrażenie, któremu przypisuje się jakąś wartość. Zmienna służy do przechowywania informacji, np. słów lub liczb.

                 

            4. Dodajemy skrypt (na tle):

             

            1. Usuwamy pandę i dodajemy duszka C-mbot1:
              • Dodajemy dwa kostiumy: C-mbot5 oraz C-mbot1
              • Ustawiamy pozycję kostiumów i zmieniamy ich nazwę.
              • Zmieniamy rozmiar.
              • Zmieniamy nazwę.
              • Ustawiamy jego pozycję.

             

            1. Dodajemy skrypt (na duszku):

             

            NA TEST

             

            1. Do czego służy zmienna? Do przechowywania informacji (np. słów lub liczb). Może na przykład przechowywać liczbę zdobytych punktów.
            2. Nad czym należy się zastanowić po stworzeniu zmiennej? Co ma zawierać, gdy uruchamiamy program. Jeśli na przykład ma przechowywać punkty to przy uruchomieniu gry powinna być ustawiona na 0.
            3. Który blok należy użyć, aby w zmiennej było 0 na początku gry? Blok "ustaw ... na ..."
            4. Który blok należy użyć, aby w zmiennej dodawać kolejne zdobyte punkty? Blok "zmień ... o ..."
            5. Który blok pozwala użytkownikowi wprowadzać dane z klawiatury? Blok "zapytaj ... i czekaj"
            6. Czy blok "przesuń o 10 kroków" przesuwa postać 10 razy? Nie, blok przesuwa postać raz o długość 10.
            7. Który blok pozwala połączyć kilka informacji (np. jedna wpisana ręcznie, a druga ze zmiennej)? Blok "połącz ... i ..."
            8. Który blok reprezentuje uruchomienie gry/programu? Blok "po kliknięciu (zielona flaga)"
            9. Dlaczego skrypty należy kończyć blokiem "stop ..." lub "zatrzymaj ..."? Aby dany skrypt przestał działać i nie zużywał pamięci/energii.
            10. Który blok pozwala wykonać coś kilka razy? Blok "powtórz ..."
            11. Który blok sprawdza warunek? Blok "jeżeli ... to". Może np. sprawdzić czy w zmiennej "życia" mamy 0. Jeśli tak, to możemy zakończyć grę.
          • Wróć do listy artykułów